Vårresan 2018

Tjörns Konstförenings Vårresa 2018

Bussen var fylld till sista stolen denna soliga vårdag då vi styrde kosan mot Glasets Hus i Limmared. Där var det gott med kaffe och fralla och därefter fick vi en fin guidning genom muséet. Vi fick se hur glasblåsningen går till och många av oss hann sedan med en snabb sväng till ett antal loppisar som låg som ett radband alldeles nära. 🙂

Nästa anhalt var Vandalorum, där vi fick en fantastiskt god lunch (receptet på såsen skickades genom bussen på hemresan!). Vi guidades igenom Karl Dunérs fascinerande utställning och tittade även på de två andra utställningar som visades. Museibutiken var välbesökt och många hann med en skön stund i solskenet innan vi åkte vidare.

Bruno Mathssons museum i Värnamo var mycket fint och intressant. Vi guidades även där i två grupper och fick provsitta många av de otroligt sköna stolarna. Vi förstod att han nog var en mycket speciell man och det är fascinerande att han var så långt före sin tid!

Sista stoppet på dagens resa var kvällsfika på Köksträdgården i Lockryd, där vi fick kaffe och ljuvliga hembakta kanelbullar vars doft lockade oss redan från utsidan. Det var en väldigt trevlig och lyckad resa, stort tack till Anette och Barbro som ordnat allt!

Tre medlemmar var tursamma och vann på hemresan små fina inköp som gjorts under dagen. Föreningen köpte också ett konstverk av KG Nilsson på Vandalorum till medlemslotteriet.